Als hulpverlener kan het voorkomen dat je geen oplossing kunt aanbieden voor het probleem van je cliënt. Hoe breng je dit vervolgens over naar de cliënt? Hoe stel je deze persoon gerust? Dit zijn veelvoorkomende vragen bij veel hulpverleners. Mogelijk dat deze 5 tips je hierbij kunnen helpen:
Tijdens een gesprek vertellen cliënten veelal onbewust over hun zingeving en verlangens. Maak cliënten bewust van deze zingeving en hoop. Herhaal dit bijvoorbeeld later in het gesprek of spiegel iemand met zijn of haar eigen woorden.
Sommige problemen hebben veel tijd nodig, of ze blijven bestaan. Vermijd lastige gesprekken niet. Bespreek deze problemen samen met je cliënt, zodat de cliënt dit niet alleen hoef te verwerken.
Wees een luisterend oor en laat de cliënt vooral zelf aan het woord. Soms is het voldoende dat je er voor iemand bent. Luisteren is dan het allerbelangrijkste.
Zodra het om zingeving van de cliënt gaat is het nooit van belang of het doel- of oplossingsgericht is. De cliënt weet hier zelf alles van. Stem jouw tempo af op dat van de cliënt.
Blijf altijd onthouden wat jouw persoonlijke visie is als sociaal werker.